อิมามอะบูอัลหะสัน อัลอัชอะรีย์และพัฒนาการการฟื้นฟูอิสลาม

Authors

  • ปราโมทย์ พัชนี
  • อับดุลเลาะ การีนา

Abstract

                                                   บทคัดย่อ

 

บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสังเขปประวัติและการฟื้นฟูอิสลามของอิมามอะบู อัลหะสัน       อัลอัชอะรีย์ เก็บข้อมูลจากเอกสารโดยใช้แบบบันทึก และวิเคราะห์ข้อมูลใช้หลักการทางหะดีษ วิพากษ์วิจารณ์และตัรญีหฺ ผลการวิจัยพบว่า อิมามอะบู อัลหะสันมี ชื่อว่า อะลี บุตร อิสมาอีล บุตร อะบีบะชัร อิสหากฺ บุตร สาลิม บุตร อิสมาอีล มาจากเชื้อสายต้นตระกูลอะบู มุสา อัลอัชอะรีย์ ท่านได้ทุ่มเทในการศึกษาหาความรู้จนกลายเป็นผู้รู้ที่มีความรู้ความเชี่ยวชาญในสาขาวิชาตรรกวิทยา การฟื้นฟูของท่านเกิดขึ้นท่ามกลางสภาพสังคมที่เต็มไปด้วยความขัดแย้งทางแนวคิดในเรื่องอะกีดะฮฺ พัฒนาการการฟื้นฟูอิสลามประกอบด้วยสามด้านหลัก ด้านอะกีดะฮฺ ท่านได้ฟื้นฟูให้มุสลิมทุกคนกลับสู่หลักความเชื่อเดิมที่ตรงกับหลักความเชื่อของสะลัฟศอลิหฺที่ยึดตามคำตรัสของอัลลอฮฺ I อัสสุนนะฮฺ โดยไม่มีการตีความใด ๆ ทั้งสิ้น ด้านวิชาการ ท่านฟื้นฟูโดยสนับสนุนอย่างจริงจังในเรื่องวิชาการ ไม่ว่าจะเป็นการศึกษา การสอน การประพันธ์ และการปราศรัยเชิงวิชาการ และด้านสังคม ท่านฟื้นฟูโดยเริ่มที่จะเปลี่ยนสังคมด้วยวิธีทางการเปลี่ยนแปลงอะกีดะฮฺของผู้คนที่อยู่จากระดับล่างสู่ระดับสูง ต่อมาท่านได้นำเสนอสังคมด้วยหลักการคิดที่ถูกต้องตามหลักการอิสลาม เมื่อผู้คนเปลี่ยนแปลงวิธีคิดบ้านเมืองก็ย่อมที่เจริญไปตาม ๆ กัน

คำสำคัญ : อิมามอะบู อัลหะสัน อัลอัชอะรีย์  พัฒนาการ  การฟื้นฟูอิสลาม

Imam Abu al-Hasan al-Ash'ariy and Development of Islamic revival

Pramote Pachnee[1] 

Abdullah Karina[2]

 

Abstract

 

  This research article aimed to study brief biography and developments of Islamic revival of Imam Abu al-Hasan al-Ash'ariy. The data entry and data analysis with the principles of Hadith criticism and Tar-yeh were conducted in the data collection. It was discovered that Imam Abu al-Hasan called Ali, the son of Habib Bashar Ishaq, the son of Halim, the son of Ismael, who directly descended from the tribe of Abu Musa al- Ash'ari. He devoted himself to self-study for becoming an expert in logic. His Islamic revival took place among the societies full of conflict in Aqidah that comprised three main aspects as follows. Firstly, on Aqidah, he had all Muslims to return to the original belief in accord with the beliefs of Salafis based on the words of Allah and As-Sunnah without any interpretation. Secondly, on the academic matter, he intentionally supported it in terms of education, instruction, composition, and academic speech. Lastly, on the society, he changed it by mean of changing Aqidah of lower class people to the upper class ones. He then presented the right belief based on Islamic principles to them.  The country will become peaceful when the people change their way of thinking.

 

 

Keywords: Imam Abu al-Hasan al-Ash'ari, Development, Islamic revival


[1] Ph.D candidate  Islamic Studies  College of Islamic Studies

[2]  Ph.D. (al-Qur’an and al-Hadith) Assoc.Prof. College of Islamic Studies

Downloads

Published

2018-02-04