THE CREATION OF DANCE FROM CONCEPT UPON NARAYANA’S REINCARNATIONS

Main Article Content

วรรณวิภา มัธยมนันท์ นราพงษ์ จรัสศรี

Abstract

This research aimed to study the form and concept of The Creation of Dance from the Concept upon Narayana’s Reincarnations. The information collected was the history of Narayana, the concept of Narayana’s reincarnations, the information from Lilit Narayana Sib Pang written by King Rama VI, and the beliefs concerning Narayana. The information was used as the knowledge basis to create the dance art. The research was conducted through the creative research methodology and qualitative research methodology.


          The study reveals that there are eight performance components: 1) the play 2) the performers 3) the movement 4) the sound 5) the performance equipments 6) the costumes 7) the space and 8) the lighting. There are six performance concepts: 1) Narayana incarnations 2) Lilit Narayana Sib Pang 3) the symbolic usage in dance performance 4) the creativity concept in dance performance 5) the fine arts theories and 6) the cultural diversity concept.


          The dance performance was held in two days with 323 audiences among whom were dance performance specialists, instructors, students and others. The evaluation of The Creation of Dance from the Concept upon Narayana’s Reincarnations revealed that it was rated as good: the performance was creative and the concepts were related to the performance components.


          This study is the collection of knowledge significant for developing dance performances, is the mean of exchanging knowledge between various branches of knowledge, was the medium for abstract concept of Lilit Narayana Sib Pang and suggests a dance performance creating procedure for other works in the future. 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
มัธยมนันท์ว., & จรัสศรีน. (2018). THE CREATION OF DANCE FROM CONCEPT UPON NARAYANA’S REINCARNATIONS. Institute of Culture and Arts Journal, 19(2), 83-94. Retrieved from https://tci-thaijo.org/index.php/jica/article/view/129922
Section
บทความวิจัย

References

กมลาลักษณ์ นวมสำลี. อาจารย์ ประจำสาขาวิชานาฏดุริยางคศาสตร์
คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี.
สัมภาษณ์วันที่ 10 กันยายน 2558.
Kamalalak Nuamsamlee. Instructor of the Performing and Musical Arts Department, the Faculty of Humanities
and Social Sciences, Phetchaburi Rajabhat University. Interview, 10 September 2015.
จุลชาติ อรัณยะนาค. (2557,มกราคม – มิถุนายน 2557). บทความเรื่องเอกลักษณ์ไทยในงานนาฏยศิลป์ ไทยร่วมสมัย
“นารายณ์อวตาร” พ.ศ. 2546. วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะ. ปีที่ 15 (ฉบับที่ 2): 85.
Chulachat Aranyanak. (2014. January – June 2014). Thai Identity in Contemporary Thai Dance “Narai Avatara
2003” by Narapong Charassri. Institute of Culture and Arts Journal. Vol. 15 (No. 1): 72.
เฉลิมทศพล เจริญสุข. (2555). กำเนิดเทวะ ตำนานมหาเทพแห่งสรวงสวรรค์. สำนักพิมพ์
เพชรกะรัต.
Chalermthossapon Charoensuk. (2012). The Birth of Gods: the Legend of the Highest Gods of Heaven.
Petchkarat Press.
ธรากร จันทนะสาโร. อาจารย์ ประจำวิชานาฏยศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. สัมภาษณ์วันที่ 18 กันยายน 2558.
Dharakorn Chandnasaro. Instructor of Thai Dance Department, the Faculty of Fine Arts, Srinakharinwirot
University. Interview, 18 September 2015.
นราพงษ์ จรัสศรี. (2548). ประวัตินาฏยศิลป์ตะวันตก. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่ง
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Naraphong Charassri. (2005). History of Western Dance. Bangkok : Chulalongkorn University Press.
นราพงษ์ จรัสศรี.ศาสตราจารย์ ประจำภาควิชานาฏยศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. สัมภาษณ์วันที่ 10 พฤษภาคม 2558. 1 กันยายน 2558.
Naraphong Charassri. Professor of Dance Department, the Faculty of Fine and Applied Arts,
Chulalongkorn University. Interview, 10 May 2015. 1 September 2015.
พฤทธิ์ ศุภเศรษฐศิริ. (2545). เครื่องแต่งกายเพื่อการแสดง.ในการแสดงและการออกแบบ.
กรุงเทพฯ: ไอเดียสแควร์
Paruet Suphasetsiri. (2002). Costumes for Performance on the Stage and the Design. Bangkok : Idea
Square.
วันทนีย์ ม่วงบุญ. (2557). บทบาทพระนารายณ์ในการแสดงนารายณ์สิบปาง. นิตยสารศิลปากร.
ฉบับที่ 1.
Wanthanee Muangbun. (2014). The Role of Narayana in Narayana Sib Pang Performance. Silpakorn
Journal. No. 1.
สมพร ฟูราจ. (2554). Mime ศิลปะท่าทางและการเคลื่อนไหว. สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
Somporn Furaj. (2011). Mime: The Art of Gesture and Movement. Thammasat University Press.
อรุณศักดิ์ กิ่งมณี. (2555). ทิพยนิยายจากปราสาทหิน. กรุงเทพมหานคร: เมืองโบราณ.
Arunsak Kingmanee. (2012). Tales of Angels from the Stone Castles. Bangkok : Mueng Boran.