Factors related to Game Addiction among Teenagers

Main Article Content

Pannathorn Chachvarat Dolrudi Pechkwang

Abstract

The game addiction is one of the significant cause of problems among teenagers. There
are many factors responsible for game addiction. Therefore, the aim of this research was
toexplore the relevant factors of game addiction. The study design was to survey the percentage of
drug addiction among teenagers playing computer game at the internet shops in Muang
subdistrict, Phayao province and to explore the relationship among factors related with game
addiction in these teenagers. The participants included three-hundred teenagers from Muang
subdistrict, Phayao province. They were voluntarily participated in the program. They were
13-18 years old.
The self-report questionnaires were used to collect data. There are four parts of
questionnaires. Firstly the personal data, secondly the family data, thirdly data about their
friends and environmental factor, and finally the data about playing computer game which
were devided into two parts : evaluation of game addicted behavior and the knowledge of
computer game. Data were analyzed by using basic statistics such as percentage, means and
standard deviation. A Chi-square was used to prove the relationship between factors and
game addicted behavior.
The findings indicated that 55.5% of teenagers had game addicted behavior. Over a half
59.3% had the high level of knowledge about the appropriate playing computer game, but
only 39.3% at medium level. There were significant relationships among game addicted
behavior and nine factors : sex, age, the expenditure, habit, the relationship of their families,
family’s care, environment factor, peer factor and knowledge (p-value = 0.000-0.042). Educational
factor, habitat, parent’s education, parent’s job, income of family and data from online game
had no relationship with game addicted behavior (p-value = 0.087-0.869).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chachvarat, P., & Pechkwang, D. (2018). Factors related to Game Addiction among Teenagers. KASALONGKHAM RESEARCH JOURNAL, 7(1), 39-48. Retrieved from https://tci-thaijo.org/index.php/ksk/article/view/126589
Section
Articles

References

กมลวรรณ คงทรัพย์. (2551). ความคิดเห็นของผู้ปกครองต่อการเล่นเกมออนไลน์ของนักเรียน.
วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (สื่อสารมวลชน). มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

คณะแพทยศาสตร์ ศิริราชพยาบาล ร่วมกับสถาบันสุขภาพจิตเด็กและวัยรุ่นราชนครินทร์. (2549). 10 วิธี
แก้เด็กติดเกม. แหล่งอ้างอิง www.badmintonthai.com สืบค้นเมื่อวันที่ 6 มกราคม 2552.

ชาญวิทย์ พรนภดล. ปัจจัยที่สามารถป้องกันการติดเกมในกลุ่มเด็กและเยาวชน. แหล่งอ้างอิง
www.thaipost.net/x-cite-kidz/210309/2035 สืบค้นเมื่อ วันที่ 9 กุมภาพันธ์ 2553

นพดล กรรณิกา สำนักวิจัยเอแบคโพลล์ มหาวิทยาลัยอัสสัมชัญ. ปัจจัยที่มีผลต่อการติดเกมออนไลน์
ในกลุม่ เด็กและเยาวชน : กรณีศึกษาตัวอยา่ งเยาวชนที่เลน่ เกมออนไลนใ์ นเขตกรุงเทพมหานคร
และปริมณฑล. แหล่งอ้างอิง www.abacpoll.au.edu สืบค้นเมื่อวันที่ 9 กุมภาพันธ์ 2553.

ปราการ ถมยางกูร. (2007). ปัญหาอาการติดเน็ท-เกม. แหล่งอ้างอิง http://www.dmh.go.th/news/
view.asp?id=1030. 27 Dec 07 @ SE Asia Standard Time

ปริศนา มัชฌิมา กาญจนา เผือกคง และสายหยุด ปั้นตระกูล. (2552). รูปแบบการมีส่วนร่วมของชุมชน
ในการป้องกันและแก้ไขปัญหาภัยออนไลน์ที่มีผลต่อเยาวชนไทย : กรณีศึกษาชุมชนสีคาม
กรุงเทพมหานคร. มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนดุสิต : กรุงเทพฯ

พันธ์ศักดิ์ ศิริรัชตพงษ์. (2552). ผลสำรวจอินเทอร์เน็ต ปี 2552. กรุงเทพมหานคร : ศูนย์เทคโนโลยี
อิเล็กทรอนิกส์และคอมพิวเตอร์แห่งชาติ (เนคเทค).

พิเชษฐ์ รุ้งลาวัณย์. (2548). การศึกษาความต้องการด้านคุณธรรม จริยธรรมสำหรับหลักสูตร
ด้านคอมพิวเตอร์ในระดับอุดมศึกษา. สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ :
กรุงเทพฯ

พิมลพรรณ บุญยะเสนา และสุขุม พันธุ์ณรงค์. (2011). การวิเคราะห์พฤติกรรมการใช้จ่ายเงินของเด็ก
และเยาวชนที่ติดเกมส์ : กรณีศึกษาเยาวชนในพื้นที่จังหวัดเชียงใหม่และลำพูน. วารสาร
ศรีนครินทรวิโรฒวิจัยและพัฒนา (สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์) Vol 3, No 5

ศิริไชย หงษสงวนศรี และพนม เกตุมาน. Game Addiction : The Crisis and Solution.

www.ramamental.com/medicalstudent สืบค้นเมื่อวันที่ 6 มกราคม 2554.

ศิริไชย หงษ์สงวนศรี โชษิตา ภาวะสุทธิไพสิฐ และสุวรรณา เรืองกาญจนเศรษฐ์. (2548). พฤติกรรม
การเล่นเกมคอมพิวเตอร์และปัญหาการติดเกมในวัยรุ่น. นำเสนอในการประชุมวิชาการ
ราชวิทยาลัยจิตแพทย์แห่งประเทศไทยประจำปี 2548 กรุงเทพมหานคร 10-12 ตุลาคม 2548.

ศุทธฤทัย เชิญขวัญมา กัลยา ซาพวง เอกพันธ์ ฤทธา และเริงศักดิ์ บุญบันดาลชัย. (2546) การศึกษา
พฤติกรรมการใช้เวลาว่างในการทำกิจกรรมนันทนาการ และการเล่นเกมคอมพิวเตอร์ของ
นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ในโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตกรุงเทพมหานคร.
กรุงเทพมหานคร จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สมพงษ์ จิตระดับ. (2550). กรุงเทพมหานคร : เมืองสีเทาของเด็กและเยาวชน. กรุงเทพมหานคร :
สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ. (2008). “เด็กติดเกม” ฝันร้ายพ่อแม่ยุคไซเบอร์.
แหล่งอ้างอิง www//thai-good-health.blogspot.com/2008/10/blog-post_14.html สืบค้นเมื่อ
วันที่ 14 ตุลาคม 2553.

Funk JB. Video games. Adolesc Med Clin 2005;16 : 395-411.

Markovitz JH, Raczynski JM, Wallace D, Chettur V, Chesney MA. Cardiovascular reactivity to
video game predicts subsequent blood pressure increases in young men : The
CARDIA study. Psychosom Med 1998;60 : 186-91.

Most read articles by the same author(s)