How to Apply Theory of Big Band Jazz Composition adapts to Use in Thai Popular Music: Case Study Music in Concert Psalm the Princess

Authors

  • ระวีวัฒน์ ไทยเจริญ, ดร. Faculty of Fine and Applied Arts, Thaksin University
  • รัชกฤต ภานุอัครโชค Faculty of Fine and Applied Arts, Thaksin University
  • ผกาวรรณ บุญดิเรก Faculty of Fine and Applied Arts, Thaksin University

Keywords:

Arranging, Jazz Composition, Big Band

Abstract

This study aims to find a way to apply the theory of big band jazz composition in order to adapt it in Thai music for woodwind instrument and brass instrument in big band jazz. In addition, how to create suitable arrangements for musicians with intermediate musical skills such as secondary school students? In case study of concert Psalm the princess played by TSU Big Band Jazz. The study including asking for opinions and suggestions about arrangement in music concert from musical arrangement experts who experienced in the Thai Big Band over thirty years by using depth interview method. The study indicated that 1) Can be adapt to use the Jazz harmony theory to arrange Thai popular music, taking into account the aesthetic experience of the audiences and keeping the important element of original song. 2) Element of the arrangement that is appropriate to the skill of the musician and the purpose of the concert. For example, secondary school students should avoid too many Soli and change it to unison and the long note background as a chord also can be use. On the other hand, songs using for competition or talent can be arrange into a complex song.

References

1. กมลธรรม เกื้อบุตร. “ดนตรีแจ๊สในสังคมไทย ยุคเริ่มต้น.” ใน ประชุมวิจัยระดับชาติ "นเรศวรวิจัย." ครั้งที่ 12. บรรณาธิการ กองบริหารการวิจัย มหาวิทยาลัยนเรศวร. พิษณุโลก: ม.ป.ท., 2559. (ข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์)

2. กุลธีร์ บรรจุแก้ว. “บทประพันธ์เพลงอิมพัลส์สำหรับวงดนตรีแจ๊สขนาดใหญ่.” วารสารดนตรีรังสิต 8, 2 (2556): 51-62.

3. เด่น อยู่ประเสริฐ. “Generatrix บทประพันธ์สำหรับวงดนตรีแจ็ส และการแสดงเปียโนแจ๊ส. วารสารดนตรีรังสิต 6, 2 (2554): 5-21.

4. พูนพิศ อมาตยกุล. บันทึกเรื่องละครร้องและเพลงละครร้อง. 2550. (บันทึกเอกสารวิชาการ)

5. แมนรัตน์ ศรีกรานนท์. Jazz Composition: Arranging. กรุงเทพฯ: ซีซีการพิมพ์, ม.ป.ป.

6. วราวุธ สุมาวงศ์. วิวัฒนาการของเพลงไทยสากลจากละครและภาพยนตร์. กรุงเทพฯ: ศักดิ์โสรัก, 2526.

7. อานุภาพ คำมา. “ลาเวนเดอร์แห่งความสงบ.” วารสารดนตรีรังสิต 13, 1 (2561): 27-40.

8. Ricigliano, Daniel A. Popular and Jazz Harmony. 6th ed. New York: Danato Music, 1969.

9. Terefenko, Dariusz. Jazz Theory from Basic to Advanced Study. London: T&F Informa, 2014.

Downloads

Published

09.08.2018

How to Cite

ไทยเจริญ ระวีวัฒน์, ภานุอัครโชค รัชกฤต, and บุญดิเรก ผกาวรรณ. 2018. “How to Apply Theory of Big Band Jazz Composition Adapts to Use in Thai Popular Music: Case Study Music in Concert Psalm the Princess”. Rangsit Music Journal 13 (2):89-104. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/rmj/article/view/139168.

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article