The Identity of the Hand Patterns of the Khong Wong Yai Playing of Khru Somphob Khamprasert’s Tra Nimit in Second Variation

Main Article Content

สุรัตน์ชัย สิริรัตนชัยกุล

Abstract

The analysis aims to study the identity of the Khong Wong Yai playing’s hand patterns in the Pleng Na Phat called Tra Nimit in second variation of Khru Somphob Khamprasert. The article explores the identity of hand patterns of the Khong Wong Yai playing and the meaningful expression according to the objective and function of the song. The results are as follows. Firstly, the playing of the lower octave and a start with few-notes melody can convey the musical meanings of elegance and sacredness. Secondly, in terms of original technique of the Pleng Na Phat performance, Khru Somphob Khamprasert used the technique of melody and rhythm harmony: to begin the melodic sequence as the same time as the change of drum rhythm which is different from other versions; harmony between each melodic sequence and cymbal together with drum rhythms of Ta Phone and Klong Thad; finally, using the specific Khong Wong Yai playing’s hand patterns in order to mark the end of song. In conclusion, the Khru Somphob Khamprasert’s hand patterns in the Pleng Na Phat called Tra Nimit can be obviously marked the evolution of the distinctive techniques of Thai ritual music.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Academic Article

References

1. งานบำรุงศิลปวัฒนธรรม ส่วนกิจการนักศึกษา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี. สาธุการ พิธีกรรมไหว้ครูดนตรีไทย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ปิ่นเกล้าการพิมพ์, 2541.

2. ไชยยะ ทางมีศรี. สุรัตน์ชัย สิริรัตนชัยกุล. อัตลักษณ์มือฆ้องเพลงหน้าพาทย์ตระนิมิต สองชั้นของครูสมภพ ขำประเสริฐ สัมภาษณ์เมื่อวันที่ 27 กันยายน 2559.

3. เดชน์ คงอิ่ม. เพลงหน้าพาทย์ไหว้ครู บันทึกเป็นโน้ตสากล ทำนองหลัก ฆ้องวงใหญ่. กรุงเทพฯ: สถาบันราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา, 2545.

4. นัฐพงศ์ โสวัตร. “บทบาทและหน้าที่ของเพลงตระไหว้ครูในพิธีไหว้ครูดนตรีไทย.” วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหิดล, 2538.

5. ปกป้อง ขำประเสริฐ. สุรัตน์ชัย สิริรัตนชัยกุล. อัตลักษณ์มือฆ้องเพลงหน้าพาทย์ตระนิมิต สองชั้นของครูสมภพ ขำประเสริฐ สัมภาษณ์เมื่อวันที่ 29 กันยายน 2559.

6. ประยูร อุลุชาฎะ. ความเข้าใจในศิลปะ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์เมืองโบราณ, 2543.

7.พิชิต ชัยเสรี. พุทธธรรมในดนตรีไทย. กรุงเทพฯ: คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540.

8. ----------. สังคีตลักษณ์วิเคราะห์. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559.

9. มนตรี ตราโมท. ดุริยสาส์น ของมนตรี ตราโมท. กรุงเทพฯ: ธนาคารกสิกรไทย จำกัด, 2538.

10. มานพ วิสุทธิแพทย์. ที่ระลึกงานดนตรีไทยอุดมศึกษา ครั้งที่ 22 มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. กรุงเทพฯ: ห้างหุ้นส่วนจำกัด โรงพิมพ์ชวนพิมพ์, 2533.

11. ราชบัณฑิตยสถาน. สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคคีตะ-ดุริยางค์ ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2540.

12. วาสิษฐ์ จรัณยานนท์. สวนฯ เล่มน้อย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์พรานนกการพิมพ์, 2538.

13. สมพร ชุ่มเพ็งพันธ์. “การสืบทอดทางฆ้องเพลงหน้าพาทย์ของครูช่อ อากาศโปร่ง ในวงชมรมดนตรีไทยลพบุรี อำเภอเมือง จังหวัดลพบุรี.” วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2554.

14. สมภพ ขำประเสริฐ. เรียนดนตรีอย่างไรถึงจะดี. นครปฐม: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2532.

15. สำนักการสังคีต กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม, การบันทึกทางฆ้องและการรวมวง (ซีดีเพลง), 2554.

16. สุเชาว์ หริมพานิช. สุรัตน์ชัย สิริรัตนชัยกุล. อัตลักษณ์มือฆ้องเพลงหน้าพาทย์ตระนิมิต สองชั้น ของครูสมภพ ขำประเสริฐ สัมภาษณ์เมื่อวันที่ 14 กันยายน 2559.

17. อนุสรณ์งานพระราชทานเพลิงศพ ครูสมภพ ขำประเสริฐ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ดาว, 2543.